23. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie ervan in de Staatscourant.
1
Wet luchtvaart: Stb. 1999, nr. 274, laatstelijk gewijzigd bij wet van 17 december 2014,Stb. 2014, nrs. 557 en 558. Hierna ook: de Wet. 2
Voorwaarden in de zin van artikel 8.25d, eerste lid, van de Wet. 3
Zie artikel 2, eerste lid, van het Besluit exploitatie luchthaven Schiphol, besluit van 7 juli 2006, houdende regels betreffende de exploitatie van de luchthaven Schiphol,Stb. 2006, nr. 332, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 13 maart 2013, Stb. 2013, nr. 104. Hierna: het Besluit. 4
De voorliggende beleidsregels hebben enkel betrekking op voorwaarden in de zin van artikel 8.25d, eerste lid, van de Wet luchtvaart, niet op de tarieven waarop die bepaling doelt. 5
Gebruikers van de luchthaven Schiphol zijn volgens artikel 8.1b van de Wet luchtvaart luchtvaartmaatschappijen en personen of rechtspersonen die vluchten uitvoeren op de luchthaven Schiphol en die geen luchtvaartmaatschappij zijn. 6
Naast gebruikers moeten ook representatieve organisaties worden betrokken bij de raadpleging, op grond van artikel 8.25e, eerste, tweede en vierde lid van de Wet luchtvaart. 7
Zie artikel 3, vierde lid, van het Besluit. 8
De inhoud van de voorwaarden hoeft niet per se ieder jaar te worden vernieuwd. Ook als de voorwaarden hetzelfde luiden als het voorgaande jaar, moet de exploitant deze als voorstel consulteren en de voorwaarden opnieuw vaststellen. 9
Zie artikel 3, derde, zevende en achtste lid van het Besluit. 10
Artikel 8.25d, tweede lid, van de Wet bepaalt dat de tarieven en voorwaarden van de exploitant van de luchthaven Schiphol “redelijk en non-discrimatoir” moeten zijn. 11
Hierna: ACM. 12
Zie artikel 8.25f, eerste lid, van de Wet luchtvaart. 13
De resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden op de internetsite van ACM, www.acm.nl. 14
Maar ook bijvoorbeeld om direct uitvoering te kunnen geven aan nieuwe EU-verordeningen, met name op het gebied van beveiliging en veiligheid. Daarbij kan soms niet gewacht worden op de eerstvolgende mogelijkheid waarop aanpassing van voorwaarden volgens de Wet en het Besluit mogelijk is. 15
Zie bijvoorbeeld artikel 8, eerste lid, van het Besluit slotallocatie (Stb.1997, nr. 635, laatstelijk gewijzigd: Stb. 2009, nr. 400) en de artikelen 8 en 9 van de Regeling grondafhandeling luchtvaartterreinen (Stcrt. 1998, nr. 27, laatstelijk gewijzigd:Stcrt. 2009, nr. 16329). 16
Onder welke categorie de documenten vallen die Schiphol op het moment van vaststelling van deze beleidsregels hanteert, is te vinden op de internetsite van ACM: www.acm.nl. 17
Het is uiteraard wel mogelijk dat, indien de exploitant zulke documenten wijzigt, deze alsnog discriminerende of onredelijke voorwaarden zouden kunnen gaan bevatten. Zie paragraaf e van deze beleidsregels, voor uitleg over de mogelijkheden voor gebruikers om in dat geval een klacht bij ACM in te dienen. 18
Ook hier geldt: bij de stand van zaken, zoals onderzocht door ACM in 2014. 19
Naast de in randnummer 11 genoemde bezwaren, is ook te wijzen op het volgende. Als alle documenten ook moeten worden vastgesteld volgens de wettelijke procedure, dan moeten ook allerlei andere partijen deelnemen aan de consultatieprocedure bedoeld in de Wet en het Besluit. Dit is bijvoorbeeld het geval als een document regels bevat die zowel van toepassing zijn op gebruikers, als ook op andere partijen, bijvoorbeeld aanbieders van grondafhandelingsdiensten. Dit zou het consultatieproces erg omslachtig maken. 20
Bedoeld in artikel 8.25d van de Wet. 21
Bedoeld in artikel 8.25e van de Wet. 22
En, naast gebruikers, de representatieve organisaties, bedoeld in artikel 8.1b van de Wet. 23
Zie voetnoot 22 hiervóór. 24
Zie voetnoot 22 hiervóór. 25
Zie voetnoot 22 hiervóór. 26
Zie voetnoot 22 hiervóór. Ook kunnen er wettelijke bepalingen gelden op grond van andere wetten dan de Wet luchtvaart die de exploitant verplichten om andere partijen dan gebruikers te raadplegen. 27
Dit geldt met name voor regels die de exploitant op grond van EU-verordeningen op korte termijn dient door te voeren. 28
Een verzoek aan ACM kan in deze gevallen worden ingediend op de volgende momenten:
– wanneer de exploitant een voorstel doet voor herziening of aanpassing van documenten;
– tijdens de raadpleging van gebruikers;
– voor of op het moment dat de nieuwe regels van kracht worden;
– op ieder moment waarop de regels van kracht zijn.
Als de regels betrekking hebben op de toepassing van voorwaarden, die gaan over toegang tot specifieke delen van de terminal op de luchthaven, of op toegang tot diensten op maat, kan een gebruiker ook gebruik maken van de procedure bedoeld in artikel 8.25ea van de Wet. Voordat een gebruiker een klacht bij ACM kan indienen, moet die gebruiker eerst de exploitant verzoeken om toegang tot zulke terminaldelen of diensten op maat. Zie voorts artikel 8.25ea van de Wet. 29
Waarbij de normale procedure van artikel 8.25e en artikelen 3 en 4 van het Besluit moet worden gevolgd. 30
Dit is ook mogelijk als gebruikers en representatieve organisaties wel zijn (of worden) geraadpleegd, maar de regels die zijn vastgesteld (of zullen worden vastgesteld), mogelijk niet voldoen aan de wettelijke vereisten van redelijkheid of non-discriminatie. 31
Zie artikel 11.24 van de Wet in verbinding met hoofdstuk 7 van de Mededingingswet.
De Autoriteit Consument en Markt,
overeenkomstig het door het bestuur op 15 januari 2015 genomen besluit,
bestuurslid
Inhoudsopgave
a. Inleiding
b. Aanleiding voor de beleidsregels
c. Categorisering van voorwaarden
d. Wijze van vaststelling van de categorieën documenten
e. Rechtsbescherming van gebruikers van de luchthaven
f. Slotbepalingen
Geschiedenis

Geschiedenis-overzicht